Skip to main content

Pemuda Islam

   


  Assalamualaikum semua yang sudi membaca blog yang tak seberapa ni. Tujuan aku buat blog ni satu je just utk berkongsi pendapat dan ilmu yang x seberapa ni sebabnya utk sampaikan ilmu agama ni aku lebih suka menulis daripada berkata-kata. So utk kali ini, aku nak cerita serba sedikit pengalaman aku masuk Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) dari awal sampai akhir. Untuk yang tak ketahui lagi, PEMBINA ni actually under ISMA(Ikatan Muslimin Malaysia), rasanya semua da kenal kan isma, semua yang cakna tentang perkembangan Islam di bumi Malaysia ni mesti kenal isma. Aku mmg dah kenal ISMA lama sebab abang aku yg kedua, Umair memang semangat join Isma di korea since first year lg

Abang aku ada 5 org. Umair yg kiri sekali

Bagi aku dia antara abang yang aku salute sebab selalu berbuat baik dengan parents and adik beradik. minta je la tolong apa2 pasti dia tolong, bukan tu je, since aku kecil, dia banyak membentuk aku untuk menjadi seorang muslimah, igt lagi time form 3, aku ni jenis suka ikut trend pakai tudung jarang singkat bagai, but then dia je satu2 nya abang yang berani tegur aku, memang la aku merajuk time tu sebab terkejut dia tegur depan adik beradik lain, pastu terus aku terperuk je dalam bilik haha, but then dia tak biarkan aku terus merajuk, dia selit bawah pintu bilik aku satu surat,


"Salam su, umair minta maaf kalau cara umair tu buat su terasa. Tapi salah ke Umair sebagai seorang abang teringin nak tengok su membesar menjadi seorang adik perempuan dan wanita solehah."

        Peh siapa je yang tak terharu baca mcm ni en. Since dari haritu lah aku jadi kebal sikit and senang terima teguran daripada sesiapa pun esp dari family sebab yg paling dekat dengan aku. Sebenarnya kawan- kawan percayalah kalau ada orang yang tegur kita tu, maknanya dia sangat sayangkan kita. Buang sedikit ego dan amalkan sifat terbuka.  So dari abang aku ni lah aku dah start berazam utk masuk agensi ISMA ni sebab aku teringin nak jadi macam abang aku.

          Then masa baru masuk UNITEN, aku mcm x kenal sesiapa so agak lost, ada je kenal budak YTN sebab pernah orentasi sesama dlu before masuk KYUEM, masa baru dapat scholar YTN. tp aku masuk lambat sikit so x sama batch. Then aku ada masuk satu event under pembina ,time tu ade buat kayak, waktu tu lah aku start jumpa Aisyah, aku x kenal dia mula2, tapi dia recognize aku kuat gila ingatan dia, orang2 baik mmg biasenya kuat ingatan eh haha start tu lah aku mula recontact ngn aisyah, dah la dia rajin jemput aku dengan motor rempit dia tu haha and selalu masak makanan utk makan sama2. 



Bila da betul2 kenal, aisyah tanya aku, kau nk join usrah tak under pembina. Aku mmg tgh mencari cari usrah time tu, sebab hidup aku time tu rse terumbang ambing sangat, hanya sekadar belajar tp xde tujuan. masa2 lapang dihabiskan dengan nonton kdrama, vid2 lawak, shopping, pi cinema berapa kali x terkira. lagipun sebab masa tu YTN masukkan elaun lebih sikit campur ngn elaun laptop lg, tu yang duit aku keluar macam air masa sem tu. lepas Aisyah tanya, aku setuju then join usrah, start tu aku rasa mcm banyak gila information and ilmu yang aku dapat dari akk usrah yang sangat lah lemah lembut and senang memahami aku, paling terharu waktu ada satu malam tu satu group usrah buat surprise birthday party kat aku. Bagi aku ni keluarga kedua aku kt sini.



          Aku tahu ramai je orang yang nak jadi baik tapi agak takut bila dengar pasal nk kne join 'usrah'. Aku ni dulu allergic gak pasal usrah ni dlu sebab aku x suka bila ada orang paksa2 aku utk buat itu ini or judge baik buruk aku. Biasanya orang ramai start x suka usrah time sekolah menengah en, sebab time tu mmg semua student wajib join, pastu kalau dapat akk naqibah yg ok, ok la, kalau dpt yg skema and judging x menentu tu, aku pun agak x suka gak :').

         Tapi usrah yang aku join under Pembina ni bukan yang mcm usrah2 biasa yg kita pernah masuk sebelum ni. Bukan sekadar bulatan biasa, bg nasihat2 sikit then akk usrah sediakan makanan and balik. Totally bukan macam tu je. Usrah yang ni penuh dengan info isu semasa and ilmu yang padat and membuka mata kita memandang sesuatu perkara. Dalam proses pembaikan diri ni, amat2 lah penting untuk ada support system yang sentiasa ada dengan kita sebab kita manusia biasa, hati berbolak balik, iman turun naik. Support system yang aku maksudkan ni ialah ahli usrah ni sendiri. Sebab dengan dyeorg lah tempat paling selesa untuk kita mengadu dan bercerita tentang apa yang berlaku dalam kehidupan seharian.

        Mesti ada yang akan cakap "aku ok je x join usrah, x de masalah pun, baik je aku". Tapi guys, nak jadi baik ni ialah satu continuing process. Bila harini kita baik, x terjamin lagi esok lusa kita akan still jadi baik, boleh jadi kita tersasul terikut dengan arus yang melalaikan. Sebab tulah kita perlukan sangat2 bi'ah yang solehah (rakan2 yang baik), yang sentiasa menegur di saat kita mula tergelincir dari jalan yang sepatutnya.



       Selain dari usrah, banyak je lagi program2 lain yang ISMA sediakn untuk ahli Pembina utk memantapkan lagi jati diri Muslim antaranya mabit, jaulah dan sebagainya. Semua ni sejujurnya sangat lah x rugi kalau join, setiap kali aku macam agak busy and mencari alasan utk x join program tu, akk usrah selalu bg nasihat, xpe kerja tu insyaAllah Allah akan kurniakan masa yang cukup utk settlekan, pergi je dlu settlekan urusan agama Allah dlu..nnti urusan dunia Allah akan mudahkan. Tp mmg betul, lepas habis join program tu mesti aku akan terpikir "dengan semua input yang aku da dpt dari kem ni, mesti aku akn menyesal kalau x pi, alhamdulillah Allah gerakkan hati utk pi" lepas tu yang paling aku kagum, setiap masa yg sepatutnya aku guna utk study cthnya lusa tu ada quiz, tp aku x sempat study sebab ade prog, selalu Allah akan tolong aku jawab dengan mudah padahal aku x sempat study pun mcm org lain. Dengan setiap pertolongan yang Allah bg nilah, aku lebih yakin yang setiap masa yang aku spend untuk agama Allah ni, Allah akan balas dengan sesuatu yang baik, percayalah.


Dalam al-qur’an surat Muhammad Ayat:7 Allah berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
“Hai orang-orang mu’min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”

So jangan pernah berkira masa dengan Allah. Masa tu makhluk so kita boleh je minta kepada Allah supaya memberikan masa extra kepada kita utk siapkan tugasan atau studios y bila dah guna masa study utk jalan dakwah. Ada orang pernah cakap ngn aku kita x kan pernah rugi utk bussiness ngn Allah. Setiap pengorbanan yang kita dah buat utk company Allah, pasti akan dibalas dengan bonus yg melimpah ruah. Aku menjadi semakin yakin utk terus kekal di jalan ini bila setiap sem aku punya pointer always stable 3.85 ke ats even aku rse sem tu aku busy dengan program2.







 Alhamdulillah Allah tolong, sebabnya ilmu yang kita ada ni pun milik Allah, bukan milik kita pun. Thats why minta je dari Allah supaya diberikan kemudahan dalam memahami setiap ilmu tersebut, We're never alone.


Rasanya tu je kot yg nak share kali ini. In conclusion, gunalah masa muda ni dengan sebaik mungkin. Zaman muda remaja ni merupakan tahap keemasan dalam hidup sebab kita ada masa, tenaga dan ilmu yang mencukupi berbanding zaman kanak2, dewasa, dan tua. Kanak2 kita ada tenaga dan masa tp xde ilmu, dewasa nnti kita ada ilmu, tenaga tp xde masa, sibuk bekerja, dan bila dah tua kita akan ada banyak masa dan ilmu namun tiada tenaga. Jadi, bangkitlah wahai remaja dan mahasiswa/ siswi sekalian. Ustaz Adnin pernah ckp time Program Konwanis haritu, sungguh Allah amat sangat kagum dengan remaja yang tidak berfikiran kebudak-budakan atau dalam erti kata lain matang. Kebudak- budakan ni maksudnya remaja yang hanya berfikiran untuk berseronok sahaja dan tiada agenda atau tujuan/matlamat yang jelas yg ingin dicapai. Jadi, jadilah remaja yang berkualiti untuk agama Islam dan bangsa melayu. Sekian, terima kasih.



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman di CCRC Dengkil (Pusat Penjagaan dan Pemulihan Dadah)

QUFAL (Quran For All) & PASKAL (Projek aku Santuni Kalian) Semalam, 19 oktober 2019 hari Sabtu, Pembina Uniten bersama Pembina Bangi dengan kerjasama Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) telah mengadakan Projek Aku Santuni Kalian (PASKAL) di Pusat Penjagaan dan Pemulihan Dengkil (CCRC Dengkil) Alhamdulillah for the opportunity💫 mula2 masa nk pergi tu bercampur baur perasaan, ada rasa takut, rasa nk balik semula pun ada sebab takut tak boleh handle masa aktiviti kumpulan, dah la sorang2 perempuan dlm group. Bila dah smpi, first kami buat aktiviti berkumpulan main game, haa time tu baru tahu gelagat masing2 semua bersemangat utk cipta bangunan masing2 supaya kukuh, tapi selepas goncangan dari faci, roboh juga.. game ni dibuat sebab nk relatekn dengan surah Al Zalzalah berkenaan hari qiamat, tu baru goncangan manusia, belum lagi goncangan Allah time hari qiamat nnti😢. Selepas tu ada sesi tasmik al quran, masyaAllah ramai yg lancar baca siap ada

Coretan abang Umair

Adik-adikku…Kini Sudah Dewasa March 22, 2009 Hari ini Ahad. Tiba-tiba rasa rindu dekat rumah. Ayah, Umi, kakak, abg ‘ammar, anas, muaz, zaid dan sumayyah. So dalam pukul 1 tadi, saya call rumah. Cakap dengan ayah, umi dan anas. Adik-adik lain(Muaz, Zaid n Su)  tidur balik lepas makan sarapan. Letih betul selepas seminggu memerah otak main chess di Selangor. Mereka dapat jadi wakil n9 ke kebangsaan. Su under 12 perempuan, Zaid under 15 lelaki n Muaz under 18 lelaki. Tapi semua kecundang di sana. Tapi Su paling hebat. Menang 5 dari 7 games. Mantap2….Tapi sebab main grouping, kalah juga akhirnya pasukan n9. Papepun tahniah kpd semua. Umair xmerase pn sarung sweater chess  n9  (T_T)… Berbalik pada cerita asal. Tadi baru lepas tengok2 gmbr family yg disimpan. Tengok gambar mcm budak-budak lagi diorang ni. Tapi masa berlalu terlalu pantas, masing2 membesar dengan cepat. Anas sekarang dah 19 thn. Dah makin matang, bijak menentukan halatuju hidupnya, misinya jelas. Bekas pljr ko

Bebel- bebel Lockdown

Assalamualaikum semua, apa khabar tu. Harapnya semuanya berada keadaan baik2 je insyaAllah. So harini bersamaan dengan 4 hari kita berada dalam fasa lockdown kat Malaysia sebab kes Covid day by day makin meningkat. Takut tengok bilangan mencecah ribu2 setiap hari. Harini je dah 7748 kes. Yang masih aktif masih berlambak. Semoga dengan lockdown akan memberi hasil yang positif dan kes semakin berkurang amiin. Best pulak tengok ramai yang dah start dapat vaksin. Vaksin ni memang kadang kita tak tahu nak yakin ke tak pada keberkesanan dia tapi at least kita ikhtiar kan daripada redha je dengan penyakit wabak ni. Even ulama dunia pun dah start ambil, so jangan takut. Eh terpromote vaksin lak. Tapi dalam semua sedang sibuk bercakap berkenaan covid, jangan kita lupa atau endahkan pada satu penyakit yang boleh menyerang dalam diam ke atas sesiapa saja especially musim lockdown ni. Semua orang kena duduk rumah je. Orang yang sudah terbiasa berjumpa dengan orang untuk menghilangkan kesedihan,