Skip to main content

Kehidupan sebagai daie

Assalamualaikum apa khabar semua? exam amacam? alhamdulillah berpeluang menulis harini sebab tgh free ada gap between final paper. Punya lah gelabah study igt esok ada paper rupanya sabtu ni baru next paper😅 xpelah Allah nak bg rest tu, sebab lately ni banyak betul benda berlaku tapi alhamdulillah Allah permudahkan semuanya. Recently aku belajar banyak benda baru, baru taw macam mana perasaan Rasulullah dlu berhempas pulas melakukan dakwah, diejek, dipulau, kena baling taik semua Ya Allah cuba kalau kita bayangkan, kita kena lalui semua tu, mesti tak sanggup en. Even zaman sekarang ni pun nk tegur kawan kita pasal aurat or couple ke ape pun kita takut nk bersuara sebab takut ada yg terasa hati dan sebagainya. Nak ajak pi program yg baik or ajak pi usrah pun agak susah dah sekarang, apa yg aku perasan tak ramai zaman sekarang ni org yang menyukai benda2 yg ilmiah ni.

Sebelum terus kan baca aku nk korang baca sambil dengar lagu Rabithah, pick je mana2 'Semangat yang hilang' / 'jalan keluar' /'hilang'/'cukuplah sengketa'.. supaya lebih feel~

Agak sedih bila memikirkan tapi nak taknak kita memang tak boleh nak berhenti daripada mengajak orang kepada kebaikan. Kalau daie atau pendakwah tu sendiri yg lari dari jalan dakwah macam mana? Siapa je yg akan teruskan? Cuba bayangkan kalau Rasulullah tahu, mesti baginda sedih kan, setelah teruk baginda berkorban supaya nak islam sampai ke tangan kita tapi last2 bila dah sampai kt kita, kita tak terlibat pun membantu dalam meneruskan dakwah Rasulullah, dakwah ni adalah sesuatu yg berterusan ianya takkan berhenti kecuali mati. Doa aku satu je,"Ya Allah, kalau aku mati suatu hari nanti, biarkanlah aku mati dalam aku tengah berdakwah."

Rakan yg dikasihi sekalian, setiap kali aku ajak buat benda baik, ketahuilah tu bukan untuk aku, tapi untuk kamu. Sejujurnya aku mmg x dpt apa2 pun keuntungan bila aku ajak atau tegur utk buat benda baik, tp sebab aku sayang and nak korang rasa bahagia sebagaimana yg aku rasa sekarang, rasa nikmat bila dapat dekat dengan Allah tu sangat lah indah tak dapat nk dibayangkan, dpt ikut semua yg Allah perintahkan dan jauhi apa yg Allah larang. That is one of the nikmat yg kita semua tak boleh nak beli.

Kenapa perlu berdakwah atau sampikan kebenaran? Rasanya dah terjawab kot🤔 okay aku ade satu soalan dakwah ni fardu ain ke fardu kifayah? Mesti ramai yg ckp fardu kifayah en, sebab kita ramai yg berpendapat," ha xpelah aku tak tegur, ramai lagi org baik yg lain boleh tegur", sangatlah tak patut kalau ada yg berfikiran mcm ni, disebabkan ade yg berfikir macam ni lah, maksiat dan kejahatan semakin berleluasa sekarang. Jawapan utk soalan diatas adalah 'dakwah itu ialah fardu ain' sebab masih banyak maksiat yg berleluasa sekarang so setiap org bertanggungjwb dan wajib menyampaikan apa yg dye tahu dan faham,cth, kalau dye tahu tutup aurat tu wajib, so dye kena sampaikan or tegur org lain yg tak tutup aurat supaya tutup aurat, kadang2 kita tak confident sebab fikir kita ni xde lah baik sgt pun utk nk tegur org lain, jangan berfikir macam tu😉🙅🏻‍♀️ sebab tu kdg2 mainan syaitan yg nakkan kita berasa selesa dengan maksiat sehingga at one point kita hilang rasa benda tu salah, aku ckp ni berdasarkan pengalaman.

Aku ni sebenarnya dulu dah melalui pelbagai fasa, time kecik mmg dah dibesarkan dengan baik then bila masuk asrama aku berubah sikit2 jadi 'jahat sikit' then turning point aku time f4 ade sesuatu berlaku then aku berubah or insaf balik, pastu masuk A level aku dah kurang balik da jaga aurat maybe sebab stress and kurang dpt input agama kot pastu sampailah aku masuk uniten masuk pembina then Allah pertemukan aku dengan ramai sgt org baik even yg kawan2 rapat aku pun semua baik2 sampai aku tercari-cari org jahat kat mana 😅  Allahu.. itulah yg nak diceritakan setiap org ada cerita hidup masing2, korg pun mesti ada cerita korg en😊 

Nak diceritakan disini, ramai yg beranggapan xpelah malas nk tegur or kisah pasal org sekeliling yg penting aku dah baik and ikut apa yg Allah suruh. Tapi adil ke kita utk berfikiran macam tu. adil ni apabila kita meletakkan sesuatu pada tempatnya. Jadi sepatutnya kita kena bagi hak org yg sepatutnya dapat teguran atau nasihat tu kepadanya, sebab di akhirat nnti, org2 ni lah yg akan mencari kita semula dan mempersoalkan org2 baik di sekeliling dye yg x pernah tegur dye masa dye kt dunia dulu. Seram tak? So jangan pernah culas dalam dakwah lagi2 orang2 yg mempunyai ilmu agama yg tinggi, ilmu adalah utk dismpaikan bukan untuk disimpan sendiri. Jadi sampaikanlah walau satu ayat.

Oang yang baik sekarang x semestinya akan baik selamanya, yg jahat takkan jahat selamanya, setiap org ade fasa2 dia yang Allah sahaja yg tahu. Jadi jangan pernah berputus asa dalam mencari rahmat Allah. Kasih sayang Allah adil utk semua orang sama rata. Allah berfirman," jika ada seseorang dari hambaKu yang bertanya dimana Aku, katakanlah bahawasanya Aku sentiasa dekat." Jadi jangan takut dan rasa berjauhan dengan Allah. Sentiasa berdoa supaya Allah sentiasa letakkan hati kita ni dalam genggaman Dia supaya setiap perbuatan kita sentiasa diguide. Kita ni manusia biase, iman turun naik hati berbolak balik, roh ibarat ditiup ke kanan ke kiri ke depan ke belakang mencari mana arah yg sepatutnya diikuti, percayalah kalau kita betul2 ingin kembali kepadaNya, InsyaAllah Dia akn tolong juga one day nnti , dengan syarat kita sendiri yang memulakan

 'one step ahead to Him'.

*kalau ada rasa nak nangis time baca, nangis je la sebab aku pun dah basah pipi time menulis🥺



Comments

  1. terbaiklah sis! idola sangat 😍! #salamdarimalaysia

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah.. teruskan berkarya, semoga menjadi inspirasi kepada rakan dan org yg inginkan perubahan.. ❤

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman di CCRC Dengkil (Pusat Penjagaan dan Pemulihan Dadah)

QUFAL (Quran For All) & PASKAL (Projek aku Santuni Kalian) Semalam, 19 oktober 2019 hari Sabtu, Pembina Uniten bersama Pembina Bangi dengan kerjasama Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) telah mengadakan Projek Aku Santuni Kalian (PASKAL) di Pusat Penjagaan dan Pemulihan Dengkil (CCRC Dengkil) Alhamdulillah for the opportunity💫 mula2 masa nk pergi tu bercampur baur perasaan, ada rasa takut, rasa nk balik semula pun ada sebab takut tak boleh handle masa aktiviti kumpulan, dah la sorang2 perempuan dlm group. Bila dah smpi, first kami buat aktiviti berkumpulan main game, haa time tu baru tahu gelagat masing2 semua bersemangat utk cipta bangunan masing2 supaya kukuh, tapi selepas goncangan dari faci, roboh juga.. game ni dibuat sebab nk relatekn dengan surah Al Zalzalah berkenaan hari qiamat, tu baru goncangan manusia, belum lagi goncangan Allah time hari qiamat nnti😢. Selepas tu ada sesi tasmik al quran, masyaAllah ramai yg lancar baca siap ada

Coretan abang Umair

Adik-adikku…Kini Sudah Dewasa March 22, 2009 Hari ini Ahad. Tiba-tiba rasa rindu dekat rumah. Ayah, Umi, kakak, abg ‘ammar, anas, muaz, zaid dan sumayyah. So dalam pukul 1 tadi, saya call rumah. Cakap dengan ayah, umi dan anas. Adik-adik lain(Muaz, Zaid n Su)  tidur balik lepas makan sarapan. Letih betul selepas seminggu memerah otak main chess di Selangor. Mereka dapat jadi wakil n9 ke kebangsaan. Su under 12 perempuan, Zaid under 15 lelaki n Muaz under 18 lelaki. Tapi semua kecundang di sana. Tapi Su paling hebat. Menang 5 dari 7 games. Mantap2….Tapi sebab main grouping, kalah juga akhirnya pasukan n9. Papepun tahniah kpd semua. Umair xmerase pn sarung sweater chess  n9  (T_T)… Berbalik pada cerita asal. Tadi baru lepas tengok2 gmbr family yg disimpan. Tengok gambar mcm budak-budak lagi diorang ni. Tapi masa berlalu terlalu pantas, masing2 membesar dengan cepat. Anas sekarang dah 19 thn. Dah makin matang, bijak menentukan halatuju hidupnya, misinya jelas. Bekas pljr ko

Bebel- bebel Lockdown

Assalamualaikum semua, apa khabar tu. Harapnya semuanya berada keadaan baik2 je insyaAllah. So harini bersamaan dengan 4 hari kita berada dalam fasa lockdown kat Malaysia sebab kes Covid day by day makin meningkat. Takut tengok bilangan mencecah ribu2 setiap hari. Harini je dah 7748 kes. Yang masih aktif masih berlambak. Semoga dengan lockdown akan memberi hasil yang positif dan kes semakin berkurang amiin. Best pulak tengok ramai yang dah start dapat vaksin. Vaksin ni memang kadang kita tak tahu nak yakin ke tak pada keberkesanan dia tapi at least kita ikhtiar kan daripada redha je dengan penyakit wabak ni. Even ulama dunia pun dah start ambil, so jangan takut. Eh terpromote vaksin lak. Tapi dalam semua sedang sibuk bercakap berkenaan covid, jangan kita lupa atau endahkan pada satu penyakit yang boleh menyerang dalam diam ke atas sesiapa saja especially musim lockdown ni. Semua orang kena duduk rumah je. Orang yang sudah terbiasa berjumpa dengan orang untuk menghilangkan kesedihan,